Lokale anesthesie bij schouderoperaties

Anesthesie bij lokale schouderoperaties

LOKALE ANESTHESIE bij schouderoperaties of INTERSCALEEN BLOK

Bepaalde operaties aan de schouder gaan gepaard met postoperatieve pijn. Door de zenuwen van de schouder en de arm te verdoven, kan deze pijn goed onder controle gehouden worden. Het verdoven van deze zenuwen wordt een interscaleen blok genoemd en gebeurt door middel van een prikje in de halsregio door de anesthesist vooraleer u onder narcose gaat. Dit interscaleen blok wordt uitgevoerd met behulp van echografie en/of zenuwstimulatie (uw spieren laten bewegen dmv kleine elektrische stroompjes). De arm wordt zwaar en gevoelloos wanneer de verdoving begint te werken, en dit duurt gemiddeld 10 uur. Na het plaatsen van dit blok zal de anesthesist starten met de algemene verdoving.

Voordelen interscaleen blok

• Goede pijnstilling van de geopereerde schouder en een comfortabel herstel.
  • Minder nood aan sterke pijnstillers en dus minder bijwerkingen hiervan tijdens uw ziekenhuisopname.
  • Minder zware algemene verdoving waardoor u sneller goed wakker bent.
  • Minder risico op misselijkheid en braken na de narcose.
  • Minder pijn tijdens de revalidatie.
  • Vlottere chirurgische toegankelijkheid door de ontspannen schouderspieren.

Mogelijke complicaties  (opsomming is niet exhaustief)

• Tijdelijke heesheid en een afhangend ooglid gezien de zenuwen van uw oog en stemband dicht in de buurt liggen en soms licht mee verdoofd worden. Dit verdwijnt samen met de verdoving.
  • Licht gevoel van kortademigheid indien ook het middenrif mee verdoofd is, zeker bij patiënten die reeds luchtwegproblemen hebben. Hiervoor wordt dan een lage dosis zuurstof gegeven. De klachten verdwijnen ook bij het uitwerken van de verdoving.
  • Uiterst zeldzaam kan de zenuw geraakt worden. In de meeste gevallen herstelt de zenuw zich over een langere periode, tot 6 weken na de operatie.
  • In zeldzame gevallen kan door het aanprikken van de longtop een kleine klaplong ontstaan met kortademigheid tot gevolg. Meestal geneest dit spontaan, maar is een opname ter observatie wel noodzakelijk.
  • Allergische reactie op de verdovingsstof of toxische reactie door inspuiting in de bloedbaan.